Eerder dit jaar is VillaSud overgestapt naar een nieuw boekingssysteem, omdat met het boekingssysteem, waarmee wij eerder werkten onverwachts eind 2023 werd gestopt. Voor u als eigenaar/verhuurder betekent dit dat u ook met een aantal wijzigingen te maken krijgt. Hieronder leest u meer over wat er is veranderd en wat er gaat veranderen. Als u op één van de onderwerpen klikt springt het onderwerp van uw keuze direct naar voren.

    1. Waar vind ik het bedrag dat ik als eigenaar netto ontvang?
    2. Hoe ontvang ik vanaf nu mijn betalingen? 
    3. Ontvang ik nog steeds een aanbetaling?
    4. Hoe worden betalingen voor last minutes gedaan?
    5. Wanneer betaal ik de listing fee voor mijn villa?
    6. Verrekeningen via een Verhuurafrekening. Hoe werkt dat?
    7. Gaat er nog iets veranderen in 2025?
    8. Ik heb een vraag over mijn facturen/betalingen

1. Waar vind ik het bedrag, dat ik netto als eigenaar ontvang?

In uw eigenaren-portal kunt u per reservering zien, wat een huurder heeft geboekt. In het eerste blok met het kopje ‘Reserveringen’ ziet u alle door u bevestigde reserveringen staan. Als u doorklikt op een reservering, dan ziet u bij ‘Huuromzet’ het bedrag aan huur staan, dat de huurder in totaal betaalt voor deze boeking. Let op: hiermee moet nog de commissie van VillaSud + BTW worden verrekend.

Voorbeeld: De huuromzet voor een boeking bedraagt EUR 10.000, uw commissie bedraagt 20%, na BTW is dit 24,2% (1,21 x 20%). Het gedeelte van de huur, dat u als eigenaar ontvangt bedraagt dan 75,8% X 10.000 = EUR 7580. 

Hieronder vindt u de Reserveringsfactuur van de huurder. In de All-in prijs zijn alle verplichte kosten voor de huurder opgenomen, zoals verplichte schoonmaak en linnengoed, maar ook de administratiekosten van VillaSud en kosten SGR. 

Onder de All-in prijs ziet u welke extra’s een huurder heeft bijgeboekt. Bijvoorbeeld: zwembadverwarming, airconditioning, etc. Deze extra’s krijgt u - net als de kosten voor schoonmaak en linnen - 100% doorvergoed.

Jaarlijks ontvangt u van ons per e-mail een update van de met u gemaakte verhuurafspraken (huurprijzen en bedragen voor eindschoonmaak, linnen etc) zoals die gelden voor het nieuwe verhuur seizoen.

U heeft deze afspraken in het tweede kwartaal 2023 reeds per e-mail van ons ontvangen voor het verhuurseizoen 2024. Vanaf verhuurseizoen 2025 zijn deze afspraken ook door u terug te vinden in uw eigenaar-portaal. 

2. Hoe ontvang ik vanaf nu mijn betalingen van VillaSud?

Ons eerdere boekingssysteem werkte met aan- en eindbetalingen per boeking, het nieuwe boekingssysteem werkt met verhuurafrekeningen per periode. Dat betekent dat u uiterlijk per ultimo van de maand, voorafgaand aan de maand waarin uw huurders arriveren, van ons per email een Verhuurdersafrekening ontvangt. Hierin staat de afrekening van alle huurders, die in deze maand uw villa hebben gehuurd. 

Voorbeeld: als u via VillaSud in de maand juni uw villa aan meerdere huurders hebt verhuurd, dan ontvangt u tussen 15-31 mei van VillaSud een Verhuurafrekening voor de maand juni, waarin een afrekening staat van al uw huurders in juni. 

Het verhuurdersoverzicht staat ook in uw eigenaren-portaal klaar bij ‘Facturen’ met een factuurnummer dat begint met 2024 – VSXXXX.

Onderaan het Verhuuroverzicht ziet u bij ‘Totaal incl. BTW’ het bedrag dat u in totaal ontvangt voor de reserveringen in deze maand.

Bij Betaaloverzicht vindt u het bedrag dat aan u is uitbetaald door VillaSud. 

Rechtsboven aan de pagina ziet u twee knoppen, waarmee u de factuur in PDF formaat kunt inzien en deze kunt downloaden. Handig voor bijvoorbeeld fiscale aangiften.

3. Ontvang ik nog steeds een aanbetaling bij reservering?

VillaSud verzorgt als één van de weinige verhuurplatforms in Nederland nog aanbetalingen aan eigenaren/verhuurders na reservering.  Wij weten dat veel eigenaren dit erg waarderen. Helaas biedt geen enkel professioneel boekingssysteem deze mogelijkheid in technische zin aan. Dat betekent dat VillaSud al deze aanbetalingen nu handmatig moet verrichten. 

Om aanbetalingen te kunnen doen, wordt er nu door ons na elke reservering handmatig een aanbetaling aangemaakt met een factuur, die in uw eigenaren-portaal verschijnt met de tekst: Aanbetaling xxx. 

Deze aanbetalingen (eigenlijk een voorschot op uw eindbetaling) worden weer met u verrekend op de Verhuurafrekening, die u ontvangt in de maand voorafgaand aan desbetreffende verhuur. Wij realiseren ons dat dit uw Verhuurafrekening niet overzichtelijker maakt, maar is voor ons administratief de enige manier om aanbetalingen te kunnen doen aan u als eigenaar. 

Belangrijk. Zie ook punt 7.

4. Hoe worden betalingen voor lastminute reserveringen gedaan?

Is er sprake van een last minute reservering dan ontvangt u een aangepaste Verhuurafrekening voor de maand waarin de last minute huurperiode plaatsvindt en wordt deze met u afgerekend. 

Let op: het kan zijn dat u de betaling voor een ‘last minute’ reservering pas ontvangt na verblijf van desbetreffende huurder. Uw huurder heeft dan wel altijd al betaald aan VillaSud, dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

5. Wanneer betaal ik de Listing Fee voor mijn villa aan VillaSud?

Elke verhurend eigenaar betaalt een jaarlijkse listing fee. Hiervoor ontvangt een eigenaar jaarlijks aan het begin van het verhuurseizoen een factuur met nummer 202X-VSXXXX. Deze factuur is terug te vinden in het eigenaren-portaal.

Per 2024 kunnen we de jaarlijkse listing fee (voorheen administratiekosten) weer verrekenen met betalingen van huurpenningen. Deze worden verrekend met uw eerste Verhuurafrekening in 2024. Bij uw betaaloverzicht ziet u dan het factuurnummer staan van uw listing fee (jaartal) en het bedrag dat verrekend is. Ook als er nog administratiekosten verrekend moesten worden over 2023, ziet u deze hier terug.

6. Verrekeningen via een Verhuurafrekening. Hoe werkt dat?

Bij het Betaaloverzicht op uw Verhuurafrekening kan een verrekening staan. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een extra betaling, die ontvangen is van huurders ivm een bijboeking van extra’s of een verrekening m.b.t. een klacht. Het kan ook gaan om een Listing Fee, die nog verrekend moeten worden met u. U kunt zien om welke verrekening het gaat door te klikken op het factuurnummer dat u in het Betaaloverzicht ziet staan. 

7. Gaat er nog iets veranderen in 2025?

Voor verhuurseizoen 2024 geldt dat VillaSud blijft werken met aan- en eindbetalingen per reservering. Omdat dit administratief te bewerkelijk is, gaat dit volgend jaar veranderen.

Voor alle reserveringen met een verblijf in 2025 ontvangt u niet langer aanbetalingen, maar worden de huurpenningen in één keer aan u betaald via de Verhuurafrekening. 

Dit betekent dat u uiterlijk per ultimo van de maand, voorafgaand aan de maand waarin uw huurders arriveren, van ons per email een Verhuurafrekening ontvangt, waarin de afrekening staat van alle huurders, die in de betreffende maand uw villa hebben gehuurd.

8. Ik heb een vraag over mijn facturen/betalingen?

We doen bij VillaSud er alles aan om de overgang van het oude naar het nieuwe boekingssysteem zo goed mogelijk te laten verlopen. Mocht er toch iets zijn misgegaan of u heeft nog vragen? Aarzelt u dan niet om ons te mailen: info@villasud.nl.